Ohjatut meditaatiot Nurmijärvellä

Ohjatut meditaatiot kesäkuussa Nurmijärvellä, kaikille meditoinnista kiinnostuneille. Kaksi ohjattua meditaatiotuntia Fitness Club Nurmijärvellä keskiviikkoina 8.6. ja 22.6. Tunnit alkavat klo 18.45. Ohjaukset kuuluvat salinjäsenyyden kk hintaan, mutta voit osallistua tunnille vaikka et olisi jäsen. Hinta ohjattuun meditaatioon muille kuin salin jäsenille on 15€ (per. kerta). Voit osallistua kummallekin tai vain toiselle tunnille. Kyseiset meditaatiotunnit ovat suunnattu meditaatiosta kiinnostuneille, vasta-alkajille ja kokeneemmillekin meditoijille, jotka ovat kiinnostuneita kasvattamaan tietouttaan, tietoisen läsnäolo harjoittelun -hyödyistä tieteen näkökulmasta käsin.

Kummankin tunnin aluksi tutustumme ensin toisiimme ja tilaan jossa olemme. Kerron hengitys- ja läsnäolo harjoitusten vaikutuksista kehoon ja mieleen, -lyhyesti erilaisista tietoisuusharjoitteluperinteiden historiasta ja annan ohjeet meditoinnille. Itse meditointia on 10-30 minuuttia, jota tehdään sopivissa pätkissä. Meditaatioharjoittelun pituus määräytyy osallistujien kokemuksen mukaan. Meditointien välissä on mahdollista jakaa syntyneitä tuntemuksia ja tutkia niitä yhdessä. Olen ohjaajana läsnäoleva, myötätuntoinen ja keskusteleva. Vastaan mielelläni kaikkiin askarruttaviin kysymyksiin. Toimintani ottaa huomioon mahdollisista hankalista elämänkokemuksista syntyneen erityisen herkkyyden.

Ohjatussa meditaatiossa opit:

  • Autonomisen hermoston toiminnasta
  • Hengityksen vaikutuksesta kehoon, mieleen ja niiden yhteyteen
  • Mitä tarkoittaa tietoinen läsnäolo
  • Turvallisuuden merkityksestä kehon näkökulmasta käsin
  • Palleahengityksen
  • Meditoinnin historiasta ja perinteistä
  • Meditointiharjoituksen jota voit tehdä myös itsenäisesti

Ohjatussa meditaatiossa sinulla on mahdollisuus:

  • Tutustua hengitykseen ja meditointiin turvallisesti
  • Kysyä ja keskustella
  • Saada työkaluja ja voimavaroja sietää stressitekijöitä paremmin arjessa

Jotta sinun olisi mahdollisimman mukava meditoida, voit ottaa mukaasi:

  • Oman jumppamaton (salilta löytyy myös)
  • Bolsterin tai muhkean tyynyn, jonka päällä sinun on mukava istua (voi olla useampikin)
  • Lämpimän viltin tai ison huivin
  • Mukavat, joustavat ja riittävän lämpimät vaatteet (verenpaineen laskiessa voi tulla kylmä)
  • Villasukat
  • Juomapullon ja jotain pientä syötävää, esim. hedelmän

Tietoinen läsnäolo / meditaatio voi vaikuttaa myönteisesti mm. seuraaviin asioihin:

  • Pitkittyneeseen stressiin
  • Kipuun
  • Immuunijärjestelmän toimintaan
  • Verenpaineeseen
  • Hormonitoimintaan
  • Häiritseviin tunteisiin, kuten pelkotiloihin

Jos sinulla heräsi kysymyksiä tai et löytänyt tarvitsemaasi tietoa, soita tai laita viestiä. Yhteystiedot löytyvät sivun alaosasta.

Varaa paikkasi ohjattuun meditaatioon oheisesta linkistä.
Voit myös laittaa minulle viestiä, niin varaan paikan puolestasi.

Lähteet:

Bessel Van Der Kolk, Jäljet kehossa – Trauman parantaminen aivojen, mielen ja kehon avulla, Viisas Elämä, 2017, 5. painos, sivut: 254 – 256, 489-490.  Kirja saatavana: https://viisaselama.fi/kirjat/jaljet-kehossa/ (Alkuteos: The Body Keeps the Score)

Carita Kanteleinen

Olen koulutettu hieroja & urheiluhieroja Carita Kanteleinen. Palvelen manuaaliterapeuttisin keinoin mm. erilaisissa tuki- ja liikuntaelin pulmissa. Omaan kokemusta myös eliittitason urheilijoiden kanssa työskentelystä. Minulla on erityistä kykyä kohdata ihmisiä joilla on vaikeita elämänkokemuksia ja asiantuntemusta emotionaalisen traumatisoitumisen ilmiöistä. Toimin ajoittain myös kokemusasiantuntijana, sekä asiantuntijana näiden aihepiirien parissa. Jos sinulla herää kysymyksiä ota rohkeasti yhteyttä.

Aiheeseen liittyviä julkaisuja

Miten saavuttaa kestävä muutos?

Miten saavuttaa kestävä muutos?

Tiedän, että minun pitäisi liikkua enemmän. Tiedän, että minun pitäisi venytellä enemmän. Tiedän, että minun pitäisi nukkua enemmän. Tiedän, että minun pitäisi syödä paremmin. Tiedän, että minun pitäisi stressata vähemmän. Tiedän, että minun pitäisi…

…mutta.

Niinpä, kukapa ei tietäisi. Kaikki meistä tietää, mitä pitäisi tapahtua, jotta olisi mahdollista olla terveempi ja voida paremmin. Kuinka monta tästä ”minun pitäisi” -bingosta sinä sait? 

Mitäpä jos kysyisimmekin itseltämme, mitä minä tarvitsen, jotta pääsisin lähemmäksi tavoitettani? 

Mikä on sietoikkuna?

Mikä on sietoikkuna?

Sietoikkuna on työkalu, jonka avulla voimme tutkia kehomme ja mielemme vireystiloja ja sitä miten eri vireystilat vaikuttavat käyttäytymiseemme ja kehotuntemuksiimme.
Sietoikkunassa ollessamme pystymme olemaan rakentavassa yhteydessä toisiin ihmisiin ja ympäristöömme. Olemme läsnäolevia ja toimimme hetkestä käsin. Meillä on kyky tuntea iloa, olemme uteliaita ja tyytyväisiä. Suhtaudumme itseemme ja toisiin ihmisiin myötätuntoisesti. Kykymme oppia ja sisäistää uutta on parhaimmillaan turvallisuuden tilassa.

Sietoikkunassa ollessamme hengityksemme ja sykkeemme ovat tasaisia. Olemme yhteydessä kehotuntemuksiimme. Meidän äänemme, ilmeemme ja kehomme ovat rentoja. Ilmennämme turvallisuutta myös ympäristöömme. 

Sietoikkuna on jokaiselle erilainen. Se miten hyvin pysymme tässä turvallisuuden tilassa on yksilöllistä. Vaikuttavia asioita ovat mm. elämänkokemukset, erityisesti varhaiset vaille jäämisen tai kaltoinkohtelun kokemukset voivat tehdä hermostostamme ns. ”liipaisin herkän” ja olemme tällöin alttiimpia yli- tai alivirittymiselle. Muita vaikuttavia tekijöitä ovat myös synnynnäinen herkkyysaste ja elämäntilanteiden erilaiset kourmitustekijät.

Taikaa vai turvaa?

Taikaa vai turvaa?

Jatkan pitkästä aikaa blogin päivittämistä lempiaiheellani: turvallisuuden merkitys hoitotyössä. 

Riittävän turvallisen hoitotilanteen luomalla voi saada ”ihmeitä” aikaan. Ihmeeltä ja jopa jollain tapaa selittämättömältä se voikin hoidettavan kokemuksena tuntua, kun erilaisia tunteita alkaa hieronnan aikana nousta esiin. Sellaisia, jotka ovat joutuneet pitkään jatkuneen stressin vuoksi sivuuttaa, jotta jaksaa ”pysyä kasassa” pakollisten asioiden hoitamista varten.